Мої уроки

Конспект заняття
з вокального гуртка
Жанр хорової музики - ораторія  
Очікувані результати: учні знають і розуміють характерні ознаки жанру ораторії, історію розвитку жанру ораторії, композиційну будову ораторії, сприймають на слух та аналізують твір Й. С. Баха  «Різдвяна ораторія». І ч. Хор «Радійте і торжествуйте» у виконанні Дрезденської державної капели і хору Лейпцизького радіо,знають історію української народної обрядової пісні «Щедрик» М. Леонтовича та сприймають на слух у виконанні Київського дитячого хору «Щедрик», сприймають та інтерпретують твір «Carol of the Bells» у виконанні « Pentatonix» та хору хлопчиків « Libera», розучують колядку «Бог ся рождає», переглядають мультфільм «Щедрик» О. Скрипки, формують естетичні смаки та почуття любові до Творця через твори мистецтва.
Допоміжні засоби: портрети композиторів  М. Леонтовича,  Г.Генделя, Й. Гайдна, О. Скрипки та зображення виконавців групи «Pentatonix», Київського дитячого хору «Щедрик», хору хлопчиків «Libera»,різдвяні малюнки та листівки, роздатковий матеріал для робіт в групах, листки для аналізу музичних творів, презентація на тему «Ораторія», мультфільм «Щедрик», музичний центр, диски для слухання музики, відео для перегляду виконання щедрівки, ІКТ
Епіграф заняття:            «Хто співає – молиться двічі»
                                                                        св.Августин
Хід заняття
І . Організаційний момент.
Учитель. Дорогі діти, нехай кожна наша зустріч буде радісною та плідною, тож привітаймо один одного!
Музичне привітання:
 «Добрий день, раді ми усіх вітати!
Добрий день, щастя , радості бажати,
Добрий день і нових пісень співати,
Добрий день!»
Вступ. В час Різдвяного посту, в час  приготування до народження Ісуса Христа, весь світ, схиляється для прослави Бога - співає колядки. Отож, пропоную розспіватися на мелодію відомої української обрядової пісеньки.
ІІ. Розспівка (учні, за вказівкою вчителя, приймають співочу поставу для виконання розспівок)
-          на мотив щедрівки «Щедрик» в обр. М. Леонтовича:  (разом, групами, по одному);
-          на звуках : та-та-та-та …( висхідна мелодія «Колядка дзвонів»)
-          на морморандо;
-          каноном («Ой як гарно в нас буває, в нас буває,
як до церкви дзвін скликає, дзвін скликає
 бім –бом,бім-бом»);
-          на  слова щедрівки «Щедрик» в обр. М. Леонтовича

ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. Для того, щоб дізнатися з яким жанром хорового мистецтва ми сьогодні будемо знайомитись, я пропоную вам мозковий штурм
Мозковий штурм
/Вчитель задає ряд запитань, записуючи їх у стовпець так, щоб учні змогли прочитати ключове слово заняття: ораторія/
1.     Хор                  (колектив виконавців)
2.        рефрен          (повторення групи слів, рядка у строфах)
3.        а  капела       (спів без музичного супроводу)
4.        тенори           (високі чоловічі голоси у хорі)
5.    акомпанемент    (інструментальний супровід вокального твору)
6.  сопрано                (високий жіночий голос)
7.      Різдво               ( християнське світо на честь народження Ісуса Христа)
8. пісня                      (словесно – музичний твір, призначений для співу)

ІV. Мотивація навчальної діяльності
Отож, розкрите ключове слово -  ораторія.  І тема нашого заняття: Жанр хорової музики  – ораторія. Ми дізнаємось, що це за жанр мистецтва, де виник, які композитори творили у цьому жанрі, послухаємо Й.С. Баха Різдвяну ораторію І ч. Хор «Радійте і торжествуйте» у виконанні Дрезденської державної капели і хору Лейпцизького радіо. Дізнаємося багато цікавого про найпопулярніший різдвяний твір, автором якого є український композитор М. Леонтович. Відкриємо для себе чарівний світ хорової музики, слухаючи та переглядаючи відомий всім твір у  виконанні американської групи  «Pentatonix» та хору хлопчиків « Libera» з Лондона. Ми будемо мати можливість розучити колядку «Бог ся рождає»  та отримати багато задоволення від перегляду мультфільму О. Скрипки.

V. Подача нового матеріалу
Розповідь про історію розвитку жанру ораторії, композиторів, які писали ці жанри
на основі  презентації  «Ораторія»
Ораторія (італ. oratoria, від лат. оro - говорю, благаю) – великий концертний твір на певний сюжет для солістів, хору і симфонічного оркестру
Витоки ораторії як музичного жанру сягають середньовіччя  та стосуються літургійних драм, метою яких було наблизити зміст літургії до свідомості пересічних парафіян. В XVІІ ст.  розпочали проводити «молитовні зустрічі», які відбувалися в спеціальних приміщеннях при церкві, що мали назву ораторій, й були призначеними для читання й інтерпретування Біблії та бесід духовного змісту. В таких «ораторіях» ставили різні сцени біблійного сюжету. Ці сцени також супроводжувались музикою — хорово-вокальними композиціями .З часом ці сценки переросли в особливі алегоричні драми. Згодом назва місця, де вони проходили — ораторія — стала асоціюватись із самим дійством.
Жанр ораторії виник у XVІІ ст.  майже одночасно з кантатою і оперою. Маючи певну схожість із ними, відрізняється від кантати розгорнутим сюжетом і більшими розмірами. А від опери – переважанням оповідальності над драматургією, а також відсутністю сценічної дії художнього оформлення.
Розвиток жанру ораторії тісно пов’язаний з іменами Г. Генделя і Й. Гайдна.
Г. Гендель створив 32 ораторії, написавши їх на біблійні сюжети. Найбільш відомі – «Ізраїль в Єгипті», «Месія», «Самсон».
Так ораторія «Месія» розкриває про прихід Христа, Його смерть і воскресіння. Тут немає зв’язного сюжету – композитор акцентує увагу не на подіях земного життя Ісуса Христа, а на Його місії.
Ораторії Генделя вражають силою звучання хору, віртуозними використаннями поліфонії. М’якими і гнучкими, виразними мелодіями арій.
Традиції лірико – епічних ораторій Генделя розвинув австрійський композитор Й. Гайдн. Його грандіозні задуми: ораторії «Створення світу», «Пори року» стали вершиною його творчого шляху.
У доробку німецького композитора Й. С. Баха є дві ораторії «Різдвяна» й «Великодня», написані для урочистих богослужінь.
«Різдвяна ораторія» (1734р.) складається з 6 кантат, об’єднаних послідовним розвитком сюжету про народження  Немовляти Ісуса. У цьому творі відсутні дійові особи, є лише ліричні роздуми про них. Ораторія включає хорові епізоди, речитативи Євангеліста, повні тепла та сердечності, а також численні хорали з оркестровим супроводом та сольні номери.
Пропоную вам послухати хор «Радійте і торжествуйте» з І ч. «Різдвяної ораторії» Й. С. Баха
VІ. Слухання музичного твору
«Різдвяна ораторія» Й. С. Бах Хор «Радійте  і торжествуйте» Іч.
 VІІ. Аналіз прослуханого твору
-          використовуючи роздаткові листки для аналізу музичних творів;
-          учитель пропонує дітям написати уривок власної поезії на прослуханий твір (Додаток 1)
VІІІ. Бесіда про Різдво в Україні та історія «Щедрика»
Учні розповідають про різдвяну традицію на Україні.
Учитель.
- Чи відомо вам  яку різдвяну пісеньку подарувала Україна цілому світу?  
Я запропонувала декому з вас дізнатися про історію відомої американської пісеньки  «Колядки дзвонів». Ось послухаймо!
Доповідь учениці.
Найвідоміша й найпопулярніша американська пісня «Колядка дзвонів» щороку звучить на Різдво в Сполучених Штатах, Канаді, Європі, Австралії, навіть у Японії та Китаї. На вулицях і в супермаркетах, на всіх радіостанціях і телеканалах можна почути срібні різдвяні дзвіночки. Ця мелодія стала візитівкою західного Різдва, лунає в багатьох відомих фільмах — «Гаррі Поттер», «Сам удома», «Загублений у Нью-Йорку», а також у рекламних роликах.
Однак нині вже майже ніхто, крім музикознавців, не знає, що ця пісня прийшла в Америку з України. її назва — «Щедрик», автор — талановитий український композитор, фольклорист і знавець народної творчості Микола Леонтович. Лише три ноти та чотири звуки — до-сі-до-ля — прославили українську співочу душу на весь світ. Композитор зробив народну пісню безсмертною, змушуючи світ регулярно згадувати кілька дзвінких нот, щойно перший сніг сповіщає про наближення свят. Народна пісенька віддячила по-своєму: додала Леонтовичу неабиякої популярності.
Коли в грудні 1916 року «Щедрика» в обробці Миколи Леонтовича заспівав хор студентів Київського університету, скромний подільський учитель став відомим у музичних колах як найкращий аранжувальник українських народних пісень.
То як же українська народна пісня потрапила за океан?
1922 року хор Олександра Кошиця виступав у Нью-Йорку. Тут уперше був виконаний «Щедрик» Леонтовича — маленьке українське диво. Ця пісня настільки сподобалась американцям, що композитор, поет і диригент чеського походження Пітер Вілгоускі в 1936 році, тобто через двадцять років від дня створення пісні, написав до щедрівки англійські слова й назвав її «Колядою дзвонів». У первісному варіанті «Щедрика» фігурувала ластівочка. Вона натякала на прадавнє походження пісні, на забуту добу, коли новий рік зустрічали навесні. Ідея нового тексту ґрунтувалася на слов’янській легенді про те, що в ніч, коли народився Ісус, на його честь у всьому світі задзвонили дзвони чудовим мелодійним співом. Слов’янська щедрівочка в Сполучених Штатах Америки перетворилася на колядку. Тендітний музичний подарунок світові від українця Миколи Леонтовича став прославляти народження Христа, насичувати землян світлою радістю. Після виконання цього твору дзвоник став головним музичним атрибутом Різдва на Заході, і тепер майже всі різдвяні пісні найпопулярніших виконавців прикрашені звучанням дзвіночків. «Щедрик» з текстом Пітера Вілгоускі набув великої популярності в Штатах.
Уже майже століття українська «Щедрівка» мандрує з континенту на континент, з культури в культуру. Перелицьовується, приміряє різні жанри, жонглює голосами й інструментами. Урешті-решт, знімається в кіно.
«Щедрик» є найбільшим українським внеском у світову популярну музичну культуру.
ІX. Слухання та перегляд «Щедрик»  в обробці М. Леонтовича
та різдвяної пісеньки «Carol of the Bells» (демонстрація відео)
-           у виконання Київського дитячого хору «Щедрик»;
-          хору хлопчиків « Libera» (Англія);
-          у виконанні американського гурту « Pentatonix»
X. Аналіз прослуханого твору:
- враження,
- види виконання,
 - манера виконання,
 - в чому подібність з Різдвяною ораторією Й. С. Баха?
(учні діляться враженнями від побаченого та почутого)
XІ. Розучування колядки «Бог ся рождає!»
Ви мене переконали, що музика здатна не лише вражати, а й надихати до праці, до співу. Тож  ви маєте прекрасну можливість розучити нову колядку «Бог ся рождає!», щоб цей настрій Різдва ми могли глибше пережити – безпосередньо співаючи  цю славну колядку.
- демонстрація;
- спів по фразах;
- по групах;
- спільно
XІІ. Закріплення
Вчитель.
 Надіюсь,знання та музичні твори, які ви сьогодні прослухали не залишили вас байдужими, а надихнули  вас на творчість та працю. Я пропоную вам попрацювати в групах, виконуючи завдання, які я для вас підготувала. Час роботи обмежено до 5 хвилин . Після – виступ на загальному форумі та обговорення робіт. Коли ви  вправно впораєтесь із завданнями, вас чекає сюрприз!
Робота в групах: (учні вибирають роботу)
-          створити кросворд, використовуючи слова з вивченого уроку (Додаток 2);
-          співставити композитора, виконавця з їх творами (Додаток 3);
-          за допомогою асоціативного рядка, визначити про що йдеться (Додаток 4).
(учні працюють в групах , опісля – виступ на загальному форумі – результати робіт)
Фронтальні питання:
-          Про який жанр хорової музики ви дізнались?
-          Що таке ораторія?
-          З якою метою Й. С. Бах написав «Різдвяну ораторію»?
-          Що поєднує музику Й. С. Баха та М. Леонтовича?
-          Чому мелодія  «Щедрика» здобула світову популярність? В чому її секрет?
Отож, із завданнями ви впорались. Ваш сюрприз – це мультфільм!
XІІІ.  Перегляд мультфільму О. Скрипки «Щедрик»
На попередньо підготовлених вами різдвяних листівках я пропоную вам написати висновки з уроку та обмінятись між собою.
XІV. Висновок
Нехай дух Різдва дарує вам багато радості та перемін через мистецтво музики, зокрема хорової. «Різдвяна ораторія» Й. С. Баха, «Щедрик» М. Леонтовича, колядка «Бог ся рождає!» – це шедеври музичного мистецтва, які створені, щоб ми мали можливість з них користати для свого вдосконалення та прослави Бога. Великі митці творчості Й. С. Бах, Г. Гендель, М. Леонтович використовували Божі дари, розвиваючи їх, для прослави Творця. Вони залишили свій спадок для нас, щоб ми користали з нього, слухали музику, співали, раділи і розвивали свої таланти.



Конференція на тему: «Духовність очима сучасної молоді»
Очікувані результати: учні
-  розуміють важливість любові як Божої чесноти, різницю між любов’ю та закоханістю,
- розважають про  важливість молитви для молоді, життя в чистоті з Христом у серці,
- пояснюють  та аналізують життя людини згідно зовнішнього (Заповідей Божих) та внутрішнього(совісті) законів,
- усвідомлюють важливість духовного розвитку молоді на дорозі до досконалості та щасливого життя в Христі на прикладі життя Матері Терези
Допоміжні засоби: Святе Письмо, образок Божої Матері,  свічка,цитата зі Святого Письма: «Понад усі речі – до Всевишнього молися, щоб дорогу твого серця спрямував до правди» Сир.37,15
План
1.Христос у моєму житті
2.Молитва- засіб спілкування з Богом
3.Любов чи закоханість
4.Христос у серці
5.Мати Тереза – образ милосердя
6. Заповіти Матері Терези
Хід конференції
І.Спільна молитва в наміренні вдалої співпраці та духовного збагачення
ІІ. Оголошення теми та мети даного заходу
ІІІ. Виступи доповідачів
Теми доповідей:
1.«Христос у моєму житті» доповідав учень 11 класу Шамборовський Ігор
2. «Молитва- засіб спілкування з Богом»- доповідач Бак Назар
3. «Любов чи закоханість» - доповідачі Дмуховський Дмитро та Ігнатович Назар
4. «Христос у серці» - доповідач Козярський Андрій
5. «Мати Тереза – образ милосердя» - Мусікевич Наталія
6. «Заповіти Матері Терези»- Гудима Олеся
 «У кожній душі живе прагнення до щастя та пізнання сенсу  життя» Тома Акінський
Напевно кожен справжній християнин не раз у своєму житі задумувався над такими запитаннями як: « А ким є для мене Ісус Христос у моєму житті? Яку роль відіграє і ким є для мене? Я також неодноразово задавав собі ці запитання. І щоразу розумів, що чітко сформульованих відповідей у мене немає, адже, коли глибше впускаєш Христа у своє серце, то відкриваєш Його для себе по- новому, ти бачиш, що Христос стає провідником у твоєму житті, стає життєвою дорогою, якою ти йдеш.
І не варто шукати відповідей на ці запитання у книгах, нехай кожен із нас відшукає Ісуса Христа у своєму серці.
Св. ап. Павло в Посланнi до колосян пише: «...Христос життя ваше» (Кол. 3, 4). Христос – повнота Божества i як Бог Вiн є все у всьому, Вiн – Сотворитель i Вседержитель свiту. Це означає, що нема нi ісламського бога, нi язичницьких богiв, нi крiшнаїтського бога. Є один-єдиний Бог, що Його ми у Святiй Тройцi прославляємо, Отець, Син i Святий Дух. Iншого не може бути. Тому що не може бути декількох богiв, як і не може бути декількох Творцiв Всесвiту.
Коли ап. Павло вiдвiдав Афiни, вiн побачив на одному iз храмiв напис: «Невiдомому Богу». Тодi вiн сказав афiнянам: «Ось цього Бога, якого ви не знаєте, але шануєте, я i проповiдую вам» (Дiян. 17, 22–23).
Люди шанували Бога, але не знали Його. I в наш час багато людей вiрять у Бога, чи то в єдиного, як юдеї чи як магометани, чи у багатьох богiв, як язичники. Але всi вони не знають Бога, тому що людина без допомоги Бога не може пiзнати Бога.
Люди можуть частково пiзнавати  iстинного Бога лише через вивчення Його творiнь, серед яких і людини. Тому ап. Павло в Посланнi до римлян писав, що невидиме Божество через вивчення творiння стає видимим (Рим. 1, 20). Бога вiдкрив людям Сам Бог, через Свого Єдинородного Сина, Господа нашого Iсуса Христа. Тому-то ап. Павло i говорить, що Христос – життя наше, бо в Ньому – повнота Божества.
Христос – це життя наше. Це означає, що Христос вiдкрив людям не тiльки вчення про Бога, а й про те, як людинi треба жити на землi. Кожна людина повинна розрiзняти добро i зло, правду i неправду, тимчасове й вiчне, знати, для чого вона живе на цьому свiтi. Багатьом здається, що вони це знають. Але, спостерiгаючи за суспільним життям, ми переконуємося, що люди поступово втрачають вiдчуття рiзницi мiж добром i злом. Вони насолоджуються грiхом i думають, що чинять добре; живуть неправдою i вважають, що iнакше не можна прожити в цьому свiтi.
Христос навчає нас, як треба жити i для чого ми живемо на землi. Про все це кожен iз вас може дiзнатися, читаючи Бiблiю i християнську лiтературу, яка тлумачить бiблiйне вчення. Бiблiю треба правильно розумiти, а не тлумачити так, як це роблять рiзнi сектанти, яких у наш час утворилося дуже багато.
Христос – життя наше. Завдяки цiй Божественнiй благодатi християнин може уподiбнюватися Христу. Ап. Павло говорить: «Ставайте подiбнi менi, як я Христу» (1 Кор. 4, 16). Благодаттю Божою грiшнi люди ставали i стають святими.

Нехай кожен із нас частіше зазирає у своє серце і прислухається до того, що воно підказує. Нехай кожен відчує Ісуса Христа, відчує його своїм серцем і полюбить Його усім серцем своїм. Беріть за взiрець буття Господа нашого Iсуса Христа. Христос повинен стати нашим життям.
«Радісно увійди у внутрішню свою скарбницю і ти побачиш скарбницю небесну, – бо в них один вхід. Драбина, що веде до Царства, схована у твоїй душі. Спасайся від гріха, занурюйся в себе і у своїй душі ти віднайдеш сходинки, що ведуть до Небес», – так писав прип. Ісаак Сирін. Він хотів, щоб ми повірили, що в кожному з нас є прихована таємна скарбниця, внутрішнє Царство, що вражає своєю глибиною і багатством. Це місце чуда та втіхи, місце блаженства, місце зустрічі та діалогу. Варто лише «зануритись» у себе і кожному з нас відкриється вічність, схована у нашому серці.

     Молитва – це акт любові, в якій любов Бога проявляється найбільше, бо всі здатності людської душі через молитву свідомо й актуально звертаються до Бога та єднаються з Ним.
Св. Іван Золотоустий твердить, що „молитва – це певний якір для тих, що їм загрожує розбиття; це скарб, що годен збагатити всього, і дуже успішний лік на хвороби, це засіб, щоб зберігатися в святості”. Молитва в стислому значенні – звернення душі до Бога.
Св. Августин каже: „Як тіло не може жити без поживи, так без молитви душа не годна зберегти власного життя”.
Молитва просвічує засліплених, скріпляє слабих і грішників перетворює в святих. Для того, щоб християнська любов дійсно стала основою нашого життя, треба спочатку намагатися хотіти її здобути, а згодом її оживляти та підсилювати. Хотіти – є молитвою прохання, а просити – це найпростіший вияв „нашої” волі: „Ісусе я хочу тебе любити”, „Ісусе я люблю тебе”, „Ісусе все, що я чиню, думаю та відчуваю, роблю виключно для Тебе, з Тобою, через Тебе, так, як Ти хочеш”. Наступним виявом нашої конкретної молитви – це успіх доброти до всіх: в усіх людях бачити Христа та з усіма поводитись, як з Ісусом Христом.
Молитва – це хотіти вірити. Вона осягає віру, стає виявом віри, посилює віру. Молитва доходить до Бога. Молитва єднає людину з Богом. Молитва стає довір’ям до Бога. Якби ми не визначали молитву, називаючи її піднесенням до Бога, діалогом з Богом та які види вона не приймала б вона завжди є зв’язком з Богом. Зустріч з Богом не може існувати без віри в Бога. Чим більше та чим ревніше молиться людина, тим більшою та тим палкішою стає любов до Бога. Хто істинно та ретельно молиться, той не впаде посеред тривог та терпінь, а вийде з них переможним.
Св. Письмо виразно зазначає, що мусить молитися той, хто бажає спастися: Треба завжди молитися і не зневірюватися! [Лк. 18,1] Чувайте і моліться, щоб не впали в спокусу [Мт. 16,41]. Просіть і одержите! [Мт. 7,7] Оскільки молитва – це наше спілкування з Богом, і оскільки Бог хоче сказати нам важливіші речі, ніж ми йому, то першою умовою доброї молитви є навчитись слухати. Молитва – це п’ятий засіб, щоб здобути Божу любов. Самі собою ми вбогі, але молитва має силу вчиняти нас багатими, бо Господь обіцяв вислухати кожного, хто молиться.
Оріген, духовний письменник Александрії, сказав: „Чим є думання для філософії, тим є молитва для релігії: як без думання немає філософії, так без молитви немає релігії”.
Св. Іван Золотоуст каже: „Ми грішимо тоді, коли ми перестаємо молитися. Якби ми вміли не переставати молитись, ми б не впадали у гріх”. Щоб осягнути найвищу і єдину мету нашого християнського життя – повне наше поєднання з Богом – треба тобі бути готовим до того, що від твоїх перших кроків по цій дорозі тебе зустрінуть труд, піт і змагання. Це боротьба, в якій треба буде тобі перемогти себе самого. Молитва – це найголовніша наша зброя.
Хто молиться той подолає тривогу, якою оповите існування людини. Його життя наповняється радістю, яка входить у глибини людського життя. Молитись не конче треба вчитись. Молитись треба хотіти. Молитись можна всіляко, різними словами, але головне – думками, почуттями, ділами.
Отже, молитва – це найважливіше правило духовного життя, це таємниця плідного духовного зростання і завершення будь–якого зусилля на шляху до Бога. Саме через молитву людина здобуває Святого Духа, який доводить до досконалості духовний рівень кожної людини.
За словами нашого Господа: „Кожний, хто просить, одержує; хто шукає, находить; хто стукає, тому відчинять” [Мт. 7,8].
Любов чи закоханість?
Звичайно, для молодої людини це питання чи не найважливіше на певному етапі життя. Саме тоді, коли потрібно визначатися із супутником життя, про якого молода людина роками мріє, молиться і просить у Бога. Біблія і щаслива практика християнського подружнього життя стануть тут у пригоді для всіх, кому не байдужа власна доля. Саме в Своєму Слові Бог показує, що таке справжня любов і які її основні ознаки.

Любов приходить поступово, закоханість - швидко. Любов росте, а ріст вимагає часу. Закоханість же, як правило, немов звалюється на голову. Дійсно, пізнати людину, зустрівшись з нею всього кілька разів, неможливо. Багато людей носять маску і відразу не можливо дізнатися, що під нею приховують. Деякі вмудряються приховати справжню свою суть до самого весілля, а після вже предстають в дійсному світлі. Знайте, щоб добре пізнати людину потрібний час. Багато хто з вас чув вираз "любов з першого погляду". Але такої любові в реальному житті не буває. Можна відчувати сильний потяг до людини, яку тільки що зустріли, але, не зважаючи на свою силу, цей потяг поверхневий. Це закоханість. Для того, щоб людину по-справжньому полюбити, вам належить пройти шлях.

Любов дарує бажання творити, закоханість же руйнівна. Любов благотворно позначиться на вашій особі, вона розкриє все найкраще у вас. Любов наповнить вас новою енергією, намітить цілі і збудить інтерес до життя. Вона сприятиме творчості і гідним справам. Вашому особистому розвитку. Любов відродить відчуття власної гідності, відчуття впевненості в собі. Вона рухатиме вас до успіху. Ви старанно вчитиметеся, планомірно житимете і не будете розмінюватися на дурниці. Закоханість на відміну від любові руйнівна. Вона несе безлад. Коли ви закохані, то знижується ваша успішність і працездатність, ваші таланти не можуть виявлятися. Ваші рідні і близькі друзі тут же помітять: «Що з тобою трапилося? Ти нікуди не ходиш і нічого не робиш, може, ти хворієш?» Закоханість будує повітряні замки, де все ніби-то добре, і ви відмінно розумітимете один одного, і де немає школи, роботи, навчання, грошей і відповідальності перед іншими. Закоханість дивиться крізь рожеві окуляри.

Для любові важлива сумісність, закоханість нехтує нею. Якщо ви любите, то вас привертає не тільки зовнішність і поведінка коханої людини, але і її характер, ідеї, життєва позиція. Вам цікавий її спосіб мислення і реакція на ту чи іншу ситуацію. Вам цікаво чи є вона доброю, вихованою і дбайливою людиною? Чи любить вона щиро Бога чи тільки вдає, чи співпадають ваші погляди на освіту, сім'ю, фінанси? Чи однаково ви відноситесь до друзів? У чому співпадають ваші інтереси? Чи вважаєте за краще ввечері спілкуватися з сім'єю і друзями або вибиратися аби-куди? І чим більше спільного у вас буде в цих сферах, тим більше у вас шансів розвинути справжню любов. Може це звучить не дуже романтично, але ймовірно ваш майбутній чоловік чи дружина живе в тому ж місті та відвідує ту ж церкву, що й ви (хоча це не правило). Люди, які мають спільні інтереси і однакову систему цінностей, мають більше шансів створити щасливу сім'ю.

Любов враховує недоліки, закоханість ігнорує їх (не помічає). Любов допоможе вам розпізнати в людині прекрасні якості. Любов також бачить недосконалість коханої людини, але не загострює її, а робить наголос на якостях, які гідні пошани і захоплення. Закоханість взагалі не дозволяє вам розгледіти в людині що-небудь негативне. Ви захищаєте її від будь-якої критики. Закоханість робить вас настільки легковажними, що ви думаєте, що одна, дві захоплюючі вас якості (красива, спортивна зовнішність, язик «підвішений»), переважать всі її недоліки і проблеми (грубість, легковажність, лінь). Любов же приймає справжню людину, не дивлячись на її недоліки (малий ріст, великий ніс, вуха).

Любові не страшна розлука, для закоханості - це розрив. У розлуці любов може навіть скріпнути. Коли кохана людина далеко від вас, то ви краще розумієте, як багато вона значить для вас. Закоханість же вмирає, варто тільки людині зникнути із виду. Оскільки закоханість живе за рахунок фізичного ваблення, то вона не витримує перевірки часом.

Любов обережна у фізичних контактах, а закоханість використовує їх. Справжній любові властиве фізичне ваблення, але люди, які по-справжньому люблять один одного, ніколи не ставлять статеві стосунки на перше місце в своїх відносинах, для них це як вершки на торті. Спочатку вони поважають і цінують один одного, а вже потім близькість виражає їх почуття один до одного в шлюбі. Вони навпаки оберігають один одного.

Любов безкорислива, закоханість егоїстична. Любов грунтується не тільки на емоціях, вона виражається ще в діях, коли ви уважні до людини, робите що-небудь хороше для неї, і не тільки коли вам це хочеться, а постійно. Природно, що якщо до вас так само відносяться, то і любити легко. Але існує один тест для справжньої любові: змогли б ви любити людину, якщо вона не помічає ваших потреб або забуває зробити те, про що ви її просили?
Любов - це коли одружені служать один одному. Наприклад, приносять сніданок в ліжко. Тобто нелегко першому встати і приготувати і піднести сніданок коханій людині, яка тільки що прокинулася і не важливо чоловік чи дружина це робить. Це робить любов. Закоханість егоїстична. Закоханий думає тільки про те, щоб отримати від іншого, щоб мене любили і леліяли.

Любов враховує реальність, закоханість ігнорує її (не помічає). При справжній любові ви дивитеся на проблеми відкрито і не намагаєтеся применшити їх значення. Наприклад: двоє студентів, які люблять один одного, прикладають всі сили, щоб закінчити ВУЗ, не одружуються, знаючи, що від цього їх відносини стануть ще міцнішими, їм нічого побоюватися, що їх любов остине. Така сім'я буде дуже міцною. Люди, які по-справжньому люблять один одного, не ховаються від проблем, а намагаються їх вирішити. Якщо щось загрожує їх відносинам, вони відкрито обговорюють це і намагаються знайти розумний вихід. Раби закоханості не звертають ніякої уваги на обставини. Невеликі проблеми руйнують їхні стосунки.

Ми живемо в нелегкий час, коли молодим людям пропонується нібито «практичніший» спосіб створення сім'ї: поживіть разом, пізнайте один одного. І так до тих пір аж поки не знайдете того, кого потрібно. Дорога молоде, не потрібно йти на повідку тимчасових пристрастей. Запам'ятайте, якщо будете покладатися на Господа, то обов'язково зустрінете свою справжню любов, призначену вам від Бога, а якщо знайдете, то вона від вас вже нікуди не подінеться - ні через тиждень, ні через місяць, ні через рік!

Життя з Христом у серці

Розвиток релігійного почуття збагачує людську душу. Звеличує і підносить настільки, що дозволяє приймати Божественну присутність. Інстинктивний миттєвий вигук людини у важку хвилину “Боже мій!” – хіба не природний, хіба не свідчить, що Спаситель у нашій душі, нашому серці. Значить – завжди поруч.
Його прихід у наш світ був передбачений. Ще за сотні років до народження Ісуса, у Старому Завіті є багато пророцтв щодо цього – духовне народження, безгрішне життя, зцілення. Є і про Його Смерть на хресті, Його Воскресіння. Коротке земне життя Ісуса свідчить: це була не звичайна людина, проповідник мудрого слова, який на зло відповідав добром і проповідував його. Він був посланцем Божим.
Земне життя Ісуса – якась мить біблейської історії, спалах, який, освітлює шлях людському поколінню за поколінням до добра, правди, праведного життя, до Спасіння.
Ісус сказав: «Я й Отець – одне! ... Хто бачив Мене, той бачив Отця… Я – Дорога, і Правда, і Життя. До Отця не приходить ніхто, якщо не через Мене».
Життя християнське, справжнє, огорнене і наповнене добротою життя, на моє переконання, є в людини, яка має віру Христову в душі своїй і живиться нею, у кого ритми серця скорочуються в унісон з нею. Жити – це творити діла добрі, працювати по совісті, з любов’ю, втілювати в життя повсякденну волю Божу.
Бо ми – Його творіння, діти Божі, створені у Христі Ісусі. Значить призначені на добрі діла. Саме на ті, що Бог приготував заздалегідь. Проте у світі, який багато-хто впевнено називає жорстоким,  –а це так і є, у принципі, – не все добре, творяться і справи злі, гріховні. Творець, що започаткував життя людське, передбачив таке. Щоб вижити, не дати спокусити злому, наділив нас заповітними законами: силою віри і силою совісті. Зрозуміло чому: одним – щоб перевірити себе, іншим – вберегтись від зла, комусь, хто встиг вчинити його – поступово спокутувати, повернутися в лоно Христове. Це своєрідні ключі, вручені кожному. І кожен, скориставшись ними, може стати на шлях Божого спасіння. Вирізняємо в цих ключах закон Божий внутрішньо людський – це совість, і закон Божий зовнішній – це Заповіді Його. Вони нерозривні, взаємообумовлені, взаємодіючі.
Совість – це внутрішній закон, не що інше, як «голос Божий» у собі, повинен націлювати і наставляти кожного на діла добрі, чесні, справедливі, безумовно, любі. Однозначно застерігати від не бачення і вчинення зла – діл недобрих, нечесних, несправедливих. Бо розум і серце людини затьмарилися, почали черствіти ще з часу її першого гріхопадіння: голос совісті і воля виявилися тоді, як і в подальшому житті, слабкими, недостатніми для вияву в собі належної духовної сили. Поволі вони завмирали, мертвіли.
Інколи можна почути: скільки стоїть світ – стільки ж люди коять зло. Це так: війни, братовбивства в мирний час, зради, алкоголізм, наркоманія, наруга над людиною… У чому ж причина зла, чому Бог допускає це?
Причина в самій людині. Бог на початку створив саме її, дав волю і вільний вибір, аби вона завдяки свободі досягла бажаного. А внутрішня причина походження гріха, тобто зла, саме в цій самостійній волі людини.
А чи не є Воскресіння Ісуса єдиним очевидним поясненням виникнення християнської Церкви. Нині вона – найбільша інституція, яка будь-коли існувала в історії світу. Більшу частину першої проповіді у храмі присвячено Божественному Воскресінню. Ісус Христос живе. З Божественною вірністю Він благословляє та збагачує життя всіх, хто довіряється, хто покоряється Йому, орієнтуючись благословенним Словом.
Людську потребу в Ісусі чи не найкраще помітив і схарактеризував Блез Паскаль, французький фізик і філософ: «у серці кожної людини є порожнеча, яку тільки Бог може заповнити через Сина Свого, Ісуса Христа. І людська любов до Нього, чи то православних, чи католиків, їх сила характеру, моральні засади руйнують зло та його порядок».
За сподіяне добро Бог нагороджує внутрішнім спокоєм і миром, бо це Йому любе. За скоєне зло, – бо це гріх – осуджує. Адже душа людини, яка чинить свідомо зло та наругу, не відчуває докорів, її не мучить сумління. Вона призвичаюється до такого стану життя.
Порятунок тут один-єдиний – відімкнути за допомогою вже згаданого ключа свою душу, розбудити совість – закон внутрішній Божий. Та якщо ж це не вдається, бо комусь таки бракує внутрішнього закону совісті (а цих “комусь” чимало) вихід і тут є. Щоб людина завжди була на сторожі своєї совісті, могла контролювати вчинки свої, бачити негарні їх вияви в інших, не піддаватися спокусі наслідувати і чинити, а відступникам, грішникам опам`ятатись, Бог передбачливо залишив Десять Заповідей Свого Закону, розмістивши їх на двох скрижалях – любов до Бога і любов до ближнього. Їх треба знати. І ще, а це основне: щоб душа не міліла, серце не черствіло, а в кого відмерло, – оживити відвідуванням Храму Божого, у проповідях і молитвах почути святі Заповіді, Святе Слово Боже. Він же заповідав: «Полюби Господа Бога твого всім серцем твоїм і всією душею твоєю, і всією думкою твоєю». Це перша і найважливіша Заповідь, друга ж – подібна до неї: «Полюби ближнього твого, як самого себе». На цих двох Заповідях утверджуються увесь Закон і пророцтва Божі.
Любиш Бога – виявляєш й істинну любов до самого себе. Бо ця любов не що інше, як сумлінне виконання обов’язків перед Богом і ближніми. Це  очищення себе від гріхів, підкорення тіла духу. Словом, турбота про свою душу, зміцнення духовних сил, розвиток здібностей – все, знову ж таки, аби повніше виявляти свою любов до Бога, до ближніх.
Христос – єдина дорога до Бога. І всі ми повинні приймати Христа і за особистим запрошенням, і за вірою. А це – означає: відректися від свого Я і віддатись, довіритись Богу, Який простить кожному гріхи, зробить його людиною Собі до вподоби. Бо розп’ятий був за гріхи наші, помер на хресті, втім Воскрес і повернувся.
Твердь – це та основа, на якій стоїть людина: сила розуму і душі, непорушність совісті, прагнення творити добро, нести його як Господь Бог іншим.
Виважено про вплив християнської віри в Бога відгукнувся колишній президент Об’єднаних Націй (Генеральної Асамблеї) доктор Чарльз Малік: «Я справді не знаю, що залишилося б від цивілізації й історії, коли б вплив Христа, безпосередній чи посередній, був вилучений з літератури, мистецтва, практичних справ, моральних стандартів і з різноманітної творчої діяльності розуму й духу».
Мати Тереза
ІV. Обговорення
V. Підведення підсумків
VІ. Спільна молитва з благословення священика



Тема Пошук цінностей . Сила духу та музики
Обладнання: Святе Письмо, образок, свічка, , фортепіано, музичний центр, диски, аудіокасета,  портрети композиторів М.Скорика, В.А. Моцарта,  А.Веделя, Й.С.Баха, Л.Бетховена, вислови про музику, цитати зі Святого Письма, виставка дитячих малюнків на релігійну тематику.

Тип уроку: інтегрований

Вислови зі Святого Письма:
„Господь – моя сила та пісня” Пс.117, 14
„Хваліть Господа, бо це благо, співайте Богу нашому, бо це любо, пісня похвальна належить Йому” Пс.147, 1
„Шукайте перше Царство Боже та його справедливості, а все інше вам докладеться” Мт. 6,33
„Я – світло світу. Хто йде за Мною не блукатиме в темряві, а матимете світло життя” Ів. 8, 12
„Навіть коли тебе всі покинуть, Я тебе не залишу” Святе Письмо
„Блаженні переслідувані за правду, бо їхнє Царство Небесне” Мт. 5, 10
„Блаженні плачучі, бо будуть утішені” Мт. 5, 5

Інші вислови:
„Музика призначена для духовного вдосконалення людини. І в цьому її основна місія” Г.Свиридов
„Музика – це гімнастика душі” Платон
Музика:
1.     „Господи, помилуй нас” сл.і муз. Т.Петриненка
2.     В.-А.Моцарт „Лакрімоза” з Реквієму
3.     Л.вБетховен Симфонія №5
4.     А.Ведель „До Тебе, Господи, взиваю” Пс.27
5.     Е.Гріг „Ранок” з  сюїти „Пер Гюнт”
6.     М.Скорик „Мелодія”


Хід уроку:
Вхід учнів під музику Т.Петриненка „Господи, помилуй нас”.
І. Організаційний момент
Музичне привітання 
-   «Слава Ісусу Христу!»
-   «На віки слава Йому!»                                
Вступ.    З покон віків лине голос-мольба до Всевишнього, Котрий з великої своєї любові зібрав всіх нас сьогодні разом. Тож просвіти нас, добрий Ісусе, сяйвом душевного світла, наповни Твоїм миром наші серця, благослови нашу працю і не залиши нас, бо взиваємо до Тебе в молитві:
/Спів молитви/
„Ісусе, Ісусе, Сину Божий         2 р.
Помилуй, помилуй нас
Слава Отцеві, слава Синові               2 р.
І святому Духові, Трійці Святій”
Дякую за молитву.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності і оголошення теми уроку.

ІIІ. Актуалізація опорних знань.
-         Давайте пригадаємо, про що ми говоримо на уроках християнської етики?
-         Що таке притча?
-         Хто є автором притч?
-         Які образи використовує в притчах?
-         На вашу думку, яку силу має Христова притча? Чи залишає нас вона байдужими?
-         До чого ми прирівнюємо притчі і чому?
-         Яка мета Ісусових притч?
-         Чи заставляє нас притча співпереживати з її героями-образами?
-         Які почуття здатна викликати притча у слухача?
-         А  тепер пригадаймо, про що ми розмовляємо на уроках музики?
-         Хто такі композитори?
-         Яких ви знаєте композиторів?
-         Чи можна назвати музику дзеркалом почуттів?
-         Які засоби музики виразності використовує композитор, щоб передати почуття?

-         Завдання №1   робота учнів в групах
Уявіть, ви – композитори і вам потрібно написати музику до притч, які ми вивчили.
 Пригадайте назви притч.
-         Подумайте, уявіть і за допомогою карточок передайте словами характер вашої музики.

Відповіді учнів

Своє завдання ви виконали, молодці. Та щоб наші притчі зазвучали, вам потрібно їх озвучити.

Завдання №2 
Послухайте уважно фрагменти відомих вам музичних творів. Вкажіть їх автора, назву. І найголовніше – визначте, фоном якої притчі може стати цей твір. Чому?
Звучать уривки творів: Е. Гріг «Ранок» з сюїти «Пер Гюнт»;
В.-А. Моцарт «Лакримоза» з Реквієму; А.Ведель «Господи, до Тебе кличу я» Л. в. Бетховен Симфонія №5.
Учні слухають і аналізують


Висновок.

      Один із рецептів духовного вдосконалення, відомі з часів перших праведників – це праця і молитва «Ore at labore» звучить по латині, а наша праця – це пісня.

          Наш український народ протягом віків тяжких поневолень свою біль і тугу виливав в піснях. Народні пісні, а їх понад 200тис. записаних, і це сміливо можна заносити в книгу Гіннеса були розрадою і бальзамом душі та підносили її до Бога.
Вірш  Нехай наша свята молитва
 Пекучі рани нам зцілить
 І вигострить наш дух, як бритву,
 Й до серця Бога долетить.

ІV.Виконання пісні

Пригадаймо, яку ми з вами розучували пісню. Якого автора?
Про що ця пісня? Як її потрібно співати? Пригадаймо слова пісні.
Проспіваймо розпівку: «а-а-а»
«Благослови»
Пісня «Царю Небесний» музика С. Петросяна, слова А. Канича
І куплет – всі разом 
ІІ куплет – ті учні, які знайшли сердечка
ІІІ куплет – ті, котрі знайшли нотки.
Інші- паузи – слухачі, які оцінюють.
Підсум вчителя. Оцінки за виконання пісні та за знання слів.

V  Вивчення нового матеріалу   

Ми бачимо, що люди, обдаровані Богом, які передають нам світло Його краси, зробили у своєму житті правильний вибір – правильно оцінили цінності.
-         Давайте з вами вияснимо, що це таке цінності?
Але цінності є різними за своїм значенням і з них  можна побудувати своєрідну драбинку. На верхньому щаблі драбинки – те, що для нас найважливіше, внизу – те, що не має в нашому житті великого значення. Дорослі кажуть, що це система.
-         Давайте ми з вами попробуємо намалювати нашу систему цінностей.
-         Що ми поставимо на перше місце, без Кого ми не можемо жити, дихати, радіти?

-         яка цінність є для нас найбільшою після Бога?
-         Чому?
-                 Дальше для кожного ця драбинка може бути різною. Спробуйте заповнити своїми цінностями, але Христос вчить забути себе, життя віддати і тому для християнина, який хоче шукати Бога, на останньому місці є речі матеріальні: гроші, золото, модна одежа і т.д., думки про себе, розваги, влада, слава. Така система цінностей в етиці називається мораллю.
                         

-                 Що таке мораль?
/Це система цінностей від найціннішої до найменш значимої/
У притчах Христос розкриває цінності Царства Небесного. Звернімося до найціннішої книги людства Святого Письма і послухаймо благословенної молитви сина Божого.

Спів: „Слава Тобі, Господи, слава Тобі”

УІ. Притча  про скарб та перлину
                           Мт 13, 44-45
Звучить музика М. Скорика «Мелодія»

VІІ.  Обговорення притчі.


-  Чи знаєте що таке перлина?
-  Де ми можемо знайти тлумачення цього слова?

Я виписала зі словника для вас тлумачення слова перли:

 „перли - перламутрові зерна кулястої або неправильної форми, що утворюються в черепашках деяких морських та прісноводних молюсків, використовуються як коштовна прикраса”

-         Чому Христос використовує у притчі образ перлини?
-         Напевно, люди того часу шукали перли, щоб бути багатими.
-         Так, за перлину надзвичайної краси колись можна було купити цілий корабель, півміста. Це був справжній скарб. І знаючи, що матеріальним скарбом для юдеїв того часу були перли, Ісус порівнює пошук Бога до придбання найбільшої перлини, заради якої варто віддати всі цінності цього світу.
- Отож, що робить чоловік у притчі, коли дізнається про скарб?
- Що робить купець, котрий натрапив на перлину?
- На вашу думку, образом кого є той чоловік, купець?
/Образом людей, котрі шукають Бога/
-         Які почуття переживають ці люди, отримавши те, що так довго шукали?
/Вони щасливі, радісні, спокійні, вдячні/

Висновок.
               Отже, перлина, котра дає мир, спокій, радість і повноту щастя є символом Бога, Його Царства. Пошук цієї перлини, цього скарбу закладений в кожній людській душі, і коли не знайде, не заспокоїться, а коли натрапить – тоді ніщо не є важливим: ні розкоші, ні слава, навіть здоров’я. Ви в цьому напевно переконалися коли вивчали біографії композиторів.   
              Чи звернули ви увагу на супровід притчі. Це звучала «Мелодія» М. Скорика, сучасного львівського композитора, котрий виростав в духовній атмосфері. В своїй творчості велику увагу приділив внутрішньому світу людини – писав духовні твори. Про життя Скорика та його творчість поговоримо на наступному уроці.                                                        

VІІI Закріплення вивченого матеріалу

Попередньо вам було підготувати короткі відомості з біографії композиторів, а саме, про переломні моменти їх долі та їх творчість в цей період.
І група -  про А. Веделя
ІІ група - про Л.в. Бетхована
ІІІ група – про Й-А. Баха
ІV група – про В.А.Моцарта
/Учні усно розповідають/

-         Скажіть, будь-ласка, ми говорили про різних композиторів, що на вашу думку їх об’єднує?
/Їх доля, хвороби, страждання, нерозуміння їх світом, їх воля, жага до життя. Всі вони писали духовну музику, прославляли Бога/

-                     Так, хоч ми говоримо про різних композиторів, доля їх схожа: від величі і успіху до покинутості, самотності, в якій була присутність Божого даяння.  Їх творчість настільки вагома, що здатна позитивно впливати на душу дитини.


Ваше нове завдання: вам потрібно визначити, яка з Цитат Святого Письма найгучніше символізує те, що пережив в переломний момент той композитор над біографією якого ви працювали.

/На дошці записані цитати зі Святого Письма
„Я – світло світу. Хто йде за Мною, не блукатиме в темряві, а матиме світло життя” Ів. 8,12    
„Навіть, коли всі тебе покинуть, Я тебе не залишу”    
„Блаженні переслідувані за правду, бо їхнє Царство Небесне” Мт.5, 10
,,Блаженні плачучі бо будуть утішені’’ Мт.5, 5  
                                        
Відповіді учнів

І Х . Підсумок уроку
                Отже, людина, будучи в тяжких життєвих перипетіях, не залишається одна – „Навіть коли тебе всі покинуть, Я не покину”, говорить Христос. Бог не  покидає людину в стражданнях,  тільки через страждання в молюску утворюється перлина, а людина силою свого духу здатна побачити Божу красу, відчути на собі зцілюючи Його силу,  яка виливається в життя поезії, музики, пісні, житті.

-         Пригадаймо, що є найціннішим для християнина?
-         Яка притча нас цього навчає?
-         Чи здатна музика змінити людину?
-         Які моральні якості потрібно плекати людині, щоб вибрати в житті найголовніше?

       Сила людського духу через мистецтво, музику, поезію як відблиск вічного скарбу, найдорожчої перлини у Всесвіті, якою є Господь проймає наші душі і змінюючи їх, переображуючи підносить до Творця. І тоді так хочеться сказати „Благослови душе моя Господа!” Тож, нехай ваші душі воспівують  Господу в піснях, ділах, молитвах.

Пісня „З мого серця пісня ллється”.

Домашнє завдання.
1. Завершити драбинку цінностей.

2.Прочитати притчу.      




Тема уроку:
                           Великий  тріумфатор
 

Очікувані результати:
учні знають: біографічні відомості композитора Л. ван Бетховена, його творчий шлях, історичний період, в якому жив композитор,
- знають визначення поняття «класицизм», пояснюють особливості жанру «увертюра»;
- сприймають на слух музичний твір Л.Бетховена Увертюру до трагедії        Й-В. Гете «Егмонт», спостерігаючи за інтонаційним розвитком героїко-драматичного образу графа Егмонта;
- формують у своїх душах почуття надію, любові, перемоги;
- виконують музичний твір А. Пашкевича «Степом, степом»


Допоміжні засоби: фортепіано, музичний центр, диск, портрет композитора, вислови,  «Музика повинна викарбовувати вогонь із людських сердець», Л. Бетховен, додаткові листки  «Лист Бетховена», листки для аналізу творів.


Хід уроку

Епіграф          «Бетховен – це слава і гордість
                        усього цивілізованого людства.
                        Його помисли і почуття
                        близькі й дорогі всім народам світу .»
                                                                    Дмитро Шостакович

І Вступ

 «Музика стає зрозуміла для тих, хто вміє любити життя». Ці слова сказав відомий композитор, щоб пригадати найголовніший об'єкт любові композиторів, котрих ми вивчали, запропоную вам уривок з поезії                  З. Филипчука.
 «Ти є моя любов. А значить – порятунок.»
- Що було любов'ю в житті у Д. Шостаковича.
«Ти є моя любов. А значить і життя.»
- Чим жив Й. А. Бах?
«Ти є моя любов. Найкращий мій дарунок» Що було об’єктом любові у    Ф. Шуберта, М. Лисенка, Т. Г. Шевченка?
«Ти є моя любов. В якій правдивий я».
- Без чого не міг жити Ф. Шопен?
- Отож, чим більше ми любимо, тим більше ми люди!

ІІ Актуалізація опорних знань

Зараз з вами ми пригадаємо:
- В яких напрямках творив свою музику М. Лисенко? /класик/
- Шуберт? /романтизм/
- Скільки музичних образів зображено в баладі Шуберта «Лісовий цар»?
- Що покладено в основу «Рапсодії» Ліста?
- Музичний образ якого народу зображено в «Болеро» М. Равеля?

        Лише той народ, який не байдужий до своєї долі, долі інших має великий дар – не згасати. Пісня – на крила піднімає, вселяючи надію, гоячи рани, дає політ. Пригадаймо пісню А. Пашкевича. «Степом, степом» де образ ніжної матері, котра чекає, скорбить і любить.

ІІІ Виконання пісні

а) слова пісні
б) характер пісні
в) виконують всі разом
г) за бажання на оцінку

Коментар вчителя.

IV Робота в групах

(учням попередньо було дано завдання підготувати відомості для створення газети під назвою «Великий тріумфатор» )
І група - «Життєвий шлях»
ІІ група - «Творчість» 
ІІІ група - «Класицизм»
IVгрупа - «Історична епоха»
Учні представляють свої роботи, захищаючи їх.

V Створюють газету


VI  Бесіда про створення Увертюри до трагедії Й.-В. Гете «Егмонт»   Л. Бетховена


VII Робота зі словником


VIIІ Слухання Увертюри

ІХ Аналіз твору за схемою:

через життєвий досвід
мова                                                 почуття                               рух                           




Органи чуття
 




             Слух                       зір                     смак                         дотик

Які 2 музичні образи чуєте у вступі?
Як композитор виражає боротьбу народу проти завойовників?
Як звучить їх тема?
Як розвивається музика увертюри?
Для чого композитор використав траурний епізод?
Який фінал?
Що він виражає?

Х Закріплення. Творче завдання «Лист до Бетховена»

ХІ Підсумок уроку «Великий тріумфатор»

Виступ вчителя


 Конспект
інтегрованого уроку
у 8 класі

«Любов – вічне джерело
натхнення»
Очікувані результати:       
·        учні знають визначення поняття  «любов», як найважливішої християнської чесноти;
·        визначення любові, що подає грецька мова;
·        ознаки любові за ап. Павлом «Гімн любові» 1 Кор 13, 1-8;
·        розкривають поняття «жертівна любов, на прикладі розп’ятого Христа»;
·        визначення поняття «соната»;
·        сприймають на слух та аналізують музичний твір Бетховена Соната №14
·        вміють образно мислити, висловлюючи свої думки про теми вічності;
·        вміють охарактеризувати особливості сонатного циклу «Місячної сонати» та образний зміст кожної частини;
·        ознайомлені з книгою французького письменника М.Кауста «Любове моя незнана»;
·        виконують пісню Л.Квінт «Здрастуй, світ!»;
·        формують у душі почуття любові, співпережиття, терпіння. 

Тип уроку:              інтегрований урок

Допоміжні засоби: Св. Письмо, свічка, образок, портрет композитора, допоміжна література,    музичний центр, музичні диски, роздатковий матеріал,  книга М.Кауста «Любове моя незнана», портрет Дж. Гвіччарді,  поезія З.Филипчука «Ти є моя любов», лист Бетховена до коханої, вислови:
                                 «Любов – хліб голодного, чиста вода спраглого, сонце заціпенілої людини, необхідний для живого сік»   М. Куаст, «Якби я говорив мовами людськими чи ангельськими, та не мав би любові, я був би ніщо … » 1 Кор 13, 1, «Музика повинна викарбовувати вогонь з людських сердець» Л. Бетховен.

Хід уроку
      «Якби я говорив мовами людськими чи
 ангельськими, та не мав би любові, я був би ніщо …»
                                                                                               1 Кор 13, 1

1. Організаційний момент
Музичне привітання
Вступ
«Слухайте серцем, бо інакше ви почуєте лише тільки звук слів, але не відчуєте їх смаку …», так починає свою книгу «Любове моя незнана» французький письменник М. Куаст. (учням роздаються вирізані з паперу серця; учні діляться на групи)

2. Мотивація
Людина – постійно біжить, відчуваючи голод, спрагу життя і не знаходить поживи, що могла б її наситити.
  - Людино зупинись на мить. Маєш велике щастя.
  - Чому? – запитує вона, ми, я, ти.
  - Тому, що ти – людина й можеш шукати. Троянда є гарна, але вона… вона проживе своє життя, не знаючи чому вона гарна, а головне – для кого.
  - Хто чесно шукає, той знаходить.
Але сліпий деколи відкидає світло, а глухий не хоче чути слів.
Що є тією поживою, що тамує голод і спрагу? Що є  тією поживою, котра робить людину щасливою навіть тоді, коли немає вже сили терпіти.
Вічне джерело натхнення – її мова, нею жив Бетховен і в радості, і в горі. Митець, котрий віднайшов її – жив заради інших. Заради нас. Бетховен – Геній, котрий вмів жити і сьогодні вчить нас.
(вчитель запалює свічку)

3. Бесіда про композитора
Сонце уже закотилося за обрій. Час усім на відпочинок. За вікном – одинокий місяць своїм сяйвом нагадує цілому світу – я сам … для вас…
В порожній кімнаті сидить кремезний старий чоловік, смуток осів на його обличчі, з очей  потекла сльоза. Його серце переповнене жалю до себе, до неї. Встає, підходить до інструмента і розмовляє з ним. Але як? Так щоб було зрозуміло ВСІМ…

4. Слухання Місячної сонати (уривками)

5. Учні повинні на розданих «серцях» написати ті почуття, котрими ділився композитор

6. Обговорення за допомогою методу «Акваріум»
(Представники кожної групи формують окрему групу для обговорення актуальних питань, інші учні спостерігають за ходом їхньої дискусії)
- Про що говорить композитор?
- Чому текла сльоза?
- Яке запитання ставить композитор?
- Що таке любов?
- Як це виражено в Сонаті №14?
Підведення підсумку

7. Розповідь про нерозділене кохання до талановитої учениці Джульєтти Гвіччарді.
Одна з найдраматичніших сторінок життя видатного німецького композитора відображена у фортепіанній Сонаті №14, яка була створена 1801 року. У цей час як піаніста та композитора Л. Бетховена супроводжував успіх, його твори набували популярності. Здавалося, він міг би бути цілком щасливим – композитор сповнений ніжних почуттів до чудової дівчини Джульєтти Гвіччарді. Життєрадісність і доброзичливість талановитої учениці дуже приваблювали Бетховена. Та дівчина зупинила свій вибір на іншому – графові Роберту Галленбергу. Порятунок, як завжди, Бетховен знайшов у творчості.

8. Учениця читає лист Бетховена до Д. Гвіччарді.
Звучить 1-3 частини Сонати.

9. Учні працюють у групах: аналізують Сонату, дають назву кожній частині, розкриваючи її зміст і роблять висновки.

10. Читання Св. Письма. Гімн любові 1 Кор 13, 1-8
Щоб знайти відповідь композитора на запитання: чому так?
Щоб розкрити велич людини, котра має в серці любов і дати відповідь на питання : що таке любов?
Звернімося до слів апостола Павла, котрий оспівав любов.

11. Учні підводять підсумки своїх пошукових робіт.
(Перевірка домашнього завдання)
Учнів мали виписати зі Св. Письма (листи ап. Павла) не менше 5 цитат про любов та пояснити їх.
Звернімось до грецької мови,  саме тут найкраще розкрито поняття «любов».
Eros – подружня любов
Storge – любов між батьками та дітьми
Philia – любов між друзями
Agape – жертівна любов
 - Яка, на вашу думку, любов палала в серці композитора?
- Поясніть хто, на вашу думку, є образом жертівної любові?  /Христос-Божий син/ Чому?
- Зверніть увагу на розп’яття Христа. Символом чого воно є? Чому?
- Чому так важливо вміти любити?

Представлення художньої книги М.Куаста «Любове моя незнана» - в котрій розмірковується про любов подружню. В ній автор прагне допомогти читачам віднайти, відкрити наново її красу та велич, і водночас – відповідальність і вимоги, які вони ставлять.

12. Закріплення
Творча робота у групах «Звернення до поколінь» (у формі листа).
І і ІІІ групи від імені Л. Бетховена, а ІІ і ІV групи від імені апостола Павла

13. Підсумок уроку
Лише любов здатна людину зберегти для вічності. Любов – діяльна. «Люби ділом і правдою» (1 Ів 3, 17-18), говорить Св. Письмо, бо тільки любов перемагає страждання.
Метод «коло ідей»
На дошці ви бачите незакінчені речення, які потрібно закінчити.
Якби нота казала: одна  нота не творить музику,
… не було б симфоній.
Якби слово казало: одне слово не може наповнити сторінку,
… не було б книжок.
Якби крапля води казала: одна крапля води не творить ріку,
… не було б океанів.
Якби людина казала: один жест любові не врятує людство,
… ніколи б не було справедливості і миру, гідності і щастя на землі.
Сила Любові, що вкладена тобою у світ, дає нову кров обезкровленому тілу людства, навіть якщо ти не помічаєш цього. Вона – натхнення, котре переносить тебе у вічність. Слухайте її музику – це пожива душам вашим.

Звучить Л.Бетховен «Елізі». Учитель читає вірш З.Филипчука «Ти моя любов».
Велика цінність – любити. Це почуття, нажаль в сьогоднішньому світі дуже знецінене і вульгаризоване. Однак любов – імператив всього живого. Віднайти, відкрити наново для себе велику коштовність любов допоможе вам книга М.Куаста «Любове моя незнана», котра дає великі і цінні поради кожному, хто прагне жити.

14. Учитель бере свічку, ставить її у посудину з водою, де «плавають» латаття з паперу, на котрих написані звернення зі Св. Письма до людини.
- Підійдіть, візьміть для себе одне латаття і прочитайте перлинки, що будуть поживою вашого серця, а в майбутньому – тим натхненням до досконалості.
Учні підходять і вибирають одне для себе, котре в їх руках розкривається. 




Конспект
уроку-гри
в 5 класі

«Література у музичному мистецтві»


Мета: визначити рівень набутих знань і вмінь учнів із даної  теми.

Очікувані результатиучні знають короткі відомості про вивчених композиторів;
визначають понять кантата, опера, балет, симфонія; сприймають на слух вивчені музичні твори; вміють виконувати вивчені пісні.

Допоміжні засоби: фортепіано, музичний центр, музичний диск, портрети композиторів, малюнки-образи, кульки надувні із запитаннями.

Тип уроку:                     урок-гра

Хід уроку
                                                         «Музика – середина між життям
                                                    розуму та життям почуттів»
                                                                                       Л. Бетховен
I Музичні привітання
II Розспівки
III Мотивація навчальної діяльності
Мистецтво слова, обрамлене музикою, ніби прикрасою, не перестає дивувати наше око, слух, серце. Музика і слово настільки єдині і гармонійні, що не можна уявити нашого життя, де звучить пісня, романс, кантата, де милуємось мюзиклом, оперою, оперетою, виставою.
Як стовбур велетенського дерева, корінням якого є людська душа, література, творчістю людини переосмислює, створюючи нам нові шедеври. Сьогодні про них і поговоримо, пригадаємо все, що вивчили на уроках  музичного мистецтва. Урок проведемо у формі гри.
Оголошення умов гри, поділ класу на чотири команди.
Гра проводиться у 5 турів.

I «Ерудит»
II «Біографічний» / Портрет композитора/
III «Музикознавчий» /Вгадай музичний твір/
IV «Теоретичний» /Проколи кульку/
V «Вокальний» /Виконай пісню/

I ТУР «Ерудит»
1. На дошці прикріпленні 4 малюнки (1. Журавель, 2. Попелюшка, 3. Флейта,   4. Козак), котрі є образами відомих музичних творів.
Завдання: вказати малюнок та визначити назву твору, якому він відповідає, його автора.
2. Співставити музичні твори з творами літературного мистецтва, що їм відповідають:
1) Р.Савицький «Варіації»                        а) Т.Г.Шевченко Вірші
2) П.І.Чайковський «Симфонія №2»       б) Укр.нар.пісня «Засвіт встали козаченьки»
3) М.Лисенко «Кантата»                           в) Укр.нар.пісня «Їхав козак за Дунай»
4) М.Лисенко «Увертюра до                     г) Ш.Перро «Попелюшка»
        опери «Тарас Бульба»                       
5) С.Прокоф’єв «Балет «Попелюшка»     д) Укр.нар.пісня «Журавель»
6) П.І.Чайковський «Балет «Лускунчик»  е) Е.Гофман   Казки
II Тур «Біографічний»
Завдання туру полягає в тому, щоб із трьох речень визначити, про якого композитора буде мова.
Вчитель зачитує речення.
1. Всесвітньо відомий російський композитор геніальний піаніст.
2.Почав займатися музикою у 4 роки, а  9 – був прийнятий  до консерваторії.
3. Його музика це найвиразніша мова без слів. Його найвидатніший муз твір              «Вокаліз»                                                        
                                                                              (С. Рахманінов)
1. Велич російського композитора котрий любив відвідувати Сумщину.
2. Написав ф-но цикл «Пори року».
3. Його роки життя 1840 – 1893 рр.
                                                                               (П. Чайковський)
1.Видатний український композитор, піаніст, диригент, фольклорист. Основоположник української класичної музики.
2 .Його доробок: 11 опер, 3 кантати, романси, і 600 обробок українських народних пісень.
3. Написав вокальний цикл «Музика до «Кобзаря» Т. Г. Шевченка.»
                                                                               (М Лисенко)
1. Австрійський композитор створив більше 600 музичних творів серед них – 17 опер.
2. Його називали «Генієм 18 століття»
3. Остання його опера – «Чарівна флейта»
                                                                               (В. А. Моцарт)     

ІІІ Тур «Музикознавчий».
Учитель демонструє фрагменти музичних творів. Завдання: вказати музичний твір, автора. 
1. С. Рохмамінов «Вокаліз»
2. П. Чайковський Симфонія № 2
3. В. Барвінський «Пісня без слів»
4. М. Лисенко Кантата «Радуйся, ниво неполитая»
5. М. Лисенко Увертюра до опери «Тарас Бульба»
6. С. Прокоф’єв «Попелюшка»
7. В. А. Моцарт «Чарівна флейта».

ІV тур «Вокальний»
Виконати одну з вивчених пісень, попередньо розповівши про характер виконання. Вказати авторів
1. О. Антоняк «Ода пісні»
2. Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай»
3. Українська народна пісня «За світ встали козаченьки»
4. О. Янушкевич «Веселкова пісня»
5. М. Ведмедері «Осіння картина»

V тур «Теоретичний»
(Проколоти кульки, в яких містяться запитання по вивченій темі)
1. Що таке мистецтво? Які види мистецтва знаєте?
2. Що ти знаєш про оперу?
3. Який жанр вокальної музики найпопулярніший? Які види пісень ти знаєш?
4. Чим відрізняється опера від балету?
5. Що таке лібрето?

ІV Підсумок гри
Підбиваються підсумки. Визначаються переможці кожного туру окремо і за гру в цілому. Визначаються переможці, які набрали найбільшу кількість балів. Виставлення оцінок.

V Підсумок уроку
Виступ вчителя.
Урок-гра добігає завершення. Свої знання, отримані на уроках музичного мистецтва ви будете поповнювати все своє життя і не переставати дивуватись, яка прекрасна література, коли вона облагороджена коштовністю музичних звуків!







Тема Крізь століття       7 клас
Очікувані результати :
учні знають  поняття «бароко»,«рок-музика», «фуга»;
-         короткі відомості про життєвий та творчий шлях  композитора Й.-С. Баха, про створення та творчий злет рок–групи «The Beatles», стиль бароко, стилістичний напрям  XX ст. рок – музику;  
-         сприймають та розкривають образи Органної фуги ля мінор Й.С. Баха, філософську спрямованість пісень рок – групи на прикладі  пісні «Let it be”, аналізуючи образний зміст цих творів;
-          пояснюють особливості поліфонічного складу музики Баха на основі прослуханої Органної фуги ля мінор;
-          сприймають музичні твори та аналізують образний зміст музики, пояснюючи спорідненість музичних творів різних жанрів та стилів;

-         виконують твір Т.Петриненка «Україна»;

-         вчаться розуміти та насолоджуватись музикою, котра несе вічні істини та лине крізь століття

Допоміжні засоби: портрети композитора та групи «Бітлз», вислови, фортепіано, музцентр, диски для слухання музики, проектор,екран, картки зі словами пісні, засоби мультимедійного перегляду, роздаткові листки для аналізу музики, листки А-2 для роботи в групах
Тип уроку:  подача нового матеріалу

Хід уроку
«Його музика – це відлуння віків, що створює гармонію Всесвіту»
(Вхід учнів у клас під музику Й.С. Баха)
І. Музичне привітання
ІІ. Вступ 
   Коли б ми мали можливість прослухати інформацію про нашу планету Земля з космосу, ми б безперечно почули музику Великого Баха, котра є втіленням гармонії цілого Всесвіту, а відлунням її – твори композиторів наступних століть, а серед них -  незрівнянна і чиста «Let it be”. Сьогоднішній наш урок дасть можливість більше дізнатися  та по новому відкрити для себе дві яскраві зорі, котрі зійшли в свій час, в своїх епохах, в своїх країнах та не перестають нести свій блиск всім, хто не залишається байдужий до прекрасного
Справіку істина осяє
Високії уми зближає,
Поглянь на світло дивнеє її.
Й.-В. Гете
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
-         Великий Бах та легендарна ліверпульська рок – група «Бітлз»! Класика та рок – музика…  Що єднає  таку різну за стилями музику?
- Яке наповнення вона несе , які ідеали сповідує?
- В чому особливості поліфонічного складу  Органної фуги ля мінор Йогана Себастяна Баха,   що споріднює пісню «Let it be” з піснями – гімнами?
          На ті  та інші запитання ми дамо відповіді протягом уроку, а заспівавши пісню Т. Петриненка «Україна», ми переконаємось, що здатні
 любити все те, що покликане у вічність і лине крізь століття!
ІV. Подача нового матеріалу    
      Життя кожного справжнього музиканта починається з Баха, адже любити музику, не люблячи Баха, неможливо. Якщо з висоти двох століть ми подивимося на музику Баха, вона видасться нам грандіозним фундаментом, на якому базується сучасна музична творчість.
         І композитори класичної доби, і композитори – романтики вважали Баха своїм учителем. До нього зверталися і в XX ст. – легендарні бітли. Музика стилю бароко оспівана Бахом, в ній розкрита філософія та  ідеали  того часу. Яка ж вона музика, котра названа класикою, зразковою, вічною?  Щоб краще дізнатися про стилі, життя і творчі злети  двох зірок, запропоную вам співпрацю в групах.
V. Робота в групах
    Ваше завдання! Опрацювати інформацію, коротко та грунтовно висвітлити її, зобразивши в інформаційному вікні – це може бути малюнок, цитата, образ, інструмент – все те, що найглибше розкриває тему  і зробити презентацію своєї роботи, представивши вікно всьому класу.  Час роботи в групах обмежено до 5 хвилин.
   Отож представники кожної з груп підійдуть і візьмуть для групи  інформацію до теми над якою будуть  працювати  (Теми:1.  Стиль бароко;
2. Життя і творчість Баха;
3. Стилістичний напрямок в музиці – рок – музика;
4.  Сворення та доля групи «The Beatles» )
VІ.  Презентація дитячих робіт
1. Група -  про Баха                      2. Група -  про стиль бароко
/Вчитель демонструє слайди про Баха та стиль бароко/
VІІ.  Розповідь про фугу
Великий майстер поліфонічної музики Йоганн Бах напрочуд образно пояснював поліфонію: “Кожен голос у творі – це особистість, а багатоголосий твір – бесіда цих особистостей, і слід взяти за правило, щоб кожна з особистостей говорила гарно й своєчасно, а якщо не має що сказати, то краще б мовчала й чекала, доки не дійде до неї черга”.
Головною умовою фуги є розмова на одну тему, співрозмовників може бути кілька.
Отож, послухаймо, на яку тему розмовляють голоси в Органній фузі Ля мінор та  скільки є тих співрозмовників, а слухаючи, зверніть увагу на таблицю «Через життєвий досвід» і проаналізуйте музику Баха. Пригадайте, що…

Фуга – це найскладніша форма поліфонічної музики, в основі побудови якої лежить послідовне проведення однієї теми в різних голосах.
VІІІ. Слухання Органної фуги ля мінор
(Німеччина, Лейпціг, 25 років служби в храмі святого Фоми,орган, ми, я, людство і музика Баха!)
ІX.   Аналіз прослуханого твору
 - Яка тема розмови голосів фуги?
-  Яке наповнення несе музика Баха, які образи нам дарує, розкриває? Адже в цій музиці філософія 17 століття.
 Тема розмови  справді філософська: є в ній і спокій вічності, і безконечність, і велич мудрості. Тому висловитись хотіли не два, а чотири співрозмовники. Ця фуга чотириголосна. Починає розмову верхній голос, а завершує найнижчий. Правду кажуть про образи музики Баха: « Будь –яка  бахівська  тема – байдуже, чи виражає радість чи скорботу – звучить піднесено!»
Послухаймо, яку ж тему для роздумів запропонує  нам рок – музика?
X. Презентація робіт  групи:  ІІІ група  - про рок – музику;
                                                     ІV  группа – про гурт Бітлз
XІ.Показ відео про  рок-музику та групу Бітлз    ( відео 2 хв.)
XІІ. Презентація пісні «Let it be”  (відео 3 хв.), слухаючи музику, опрацюйте картки «Мої асоціації»
XІІІ. Презентація пісні в перекладі на українську мову
XІV. Аналіз прослуханого твору
Які враження справила на вас музика Бітлз, чи дійсно вона здатна об’єднати серця людей, які ідеали сповідують виконавці? Прошу, зачитайте ваші роботи на картках-Що споріднює пісню «Най буде» з піснями – гімнами? Пригадаймо, що за жанр в музиці «пісні-гімни»?
- (найвищий вияв патріотичного почуття,вони є музичними символами нації)
XV.  Виконання пісні       
 Бесіда про пісню
- Які ж музичні символи має Україна?
- Пригадаймо пісню Т. Петриненка «Україна».
- Який образ передано у творі?
 - Які почуття ми повинні виразити?   - Як потрібно його виконувати?
 Розспівка  у формі фуги:
«Піднесені образи дарує Бах», «зворушливі», «і величні»   
Виконання пісні в програмі карооке ------(-1-й ст..- всі разом;- 2-й – хто бажає;Приспів – всі разом і т.д. )
Коментар вчителя щодо співу
XVІ. Закріплення вивченого матеріалу
-  На вашу думку, чому музику Баха називають фундаментом, на якому побудована вся музична культура?
(вона велична, досконала у музичній побудові (стиль поліфонії), в ній поєднані  легкість і граціозність, техніка виконання та світла гармонія)
-          В чому особливості поліфонічного складу  музики Й.С. Баха?
-         Які образи розкриває Органна фуга ля мінор Йогана Себастяна Баха,а які розкриті у пісні «Let it be”?
-         - Що є спільним в таких далеких за часовим виміром зірок? Яке наповнення несе їх музика, які ідеали сповідує?
-         Чи згідні ви з твердженням, що  музика бітлів об’єднує серця людей?
-          Виходячи з проведеного  уроку, які висновки можна зробити для себе?

XVІІ. Висновок
У Вічність іде те, що сповідує найвищі цінності, котрі провадять людство до Досконалості, Краси та Істини. Такими є твори Й.С. Баха та легендарної рок-групи Бітлз, образи яких величні та піднесені, ліричні та світлі. Саме така музика робить світ світлим та добрим. То ж слухайте їх та насолоджуйтесь.
XVІІІ. Підсумок кроку
 Виставлення оцінок та домашнє завдання (Написати лист до композитора Й.С. Баха та групи «The Beatles»)






    

Немає коментарів:

Дописати коментар